Yli sata viestijää koolla VIMMAssa

06.06.2019

Vuotuinen ammatillisen koulutuksen viestinnän ja markkinoinnin VIMMA -foorumi tarjosi Jyväskylässä satapäiselle osallistujajoukolle ajankohtaista asiaa ja näkymiä viestinnän ja markkinoinnin tulevaisuudesta. 

Kahden päivän aikana keskityttiin webin trendeihin, kuluttajakäyttäytymiseen, työelämälähtöisyyteen, uusiin teknologioihin perustuvasta markkinointiviestintään sekä digimarkkinoinnin sisällöntuotantoon. Tapahtumaa isännöi Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradia.


Kuva: tapahtuman avasi kuntayhtymän johtaja Vesa Saarikoski Gradiasta


Kuva:  tilaisuuden juontajana toimi Gradian yhteyspäällikkö Maria Linnavirta.

Ylijohtaja Mika Tammilehto opetus- ja kulttuuriministeriöstä kehotti oppilaitoksia siirtymään reformin jälkeiseen aikaan ja tuomaan positiivisen viestinnän kautta ammatillisesta koulutuksesta.

- Nyt tarvitaan faktoihin pohjautuvaa, positiivista ja ihmistä puhuvaa viestintää, joka kertoo sen mitä ammatillinen koulutus on ja myös sen, mitä se ei ole, sanoi Tammilehto.

Viestijän työ harmittavan usein tulipalojen sammuttamista

Yrittäjä Sanna Virtasen vetämän työpajan tuloksien perusteella ammatillisen koulutuksen viestinnän parissa työskentelevät painivat samanlaisten ongelmien kanssa. Viestinnän ammattilaiset haluaisivat lisää aikaa työnsä suunnitteluun ja kehittämiseen.


Kuva:  Nopeasti luulisi, että pelastuslaitoksen väki on koolla, mutta ei. Viestijät sammuttavat jatkuvasti tulipaloja.

Oppilaitosyhteistyö yhä tärkeämpää

Henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg Osuuskauppa Keskimaasta totesi oppilaitosyhteistyön olevan uudenlaisessa roolissa.

- Työvoiman saatavuuden takaamiseksi kumppanuus ammatillisen koulutuksen kanssa on työnantajille strategisesti huipputärkeä asia. Työelämä tarvitsee ammatillisen koulutuksen työssäoppijoita ja valmistuvia huomisen tekijöitä. Ihmiset ovat liiketoimintamme ydin, Thusberg painotti.

Mitä oppilaitoksien tulisi sitten tehdä edistääkseen työelämäyhteistyötä? Thusbergin mukaan avainasemassa ovat nimetty yhteyshenkilö oppilaitoksessa sekä selkeät nettisivut, jossa yrityksille tarjottavat palvelut löydettävissä. Lisäksi oppilaitoksilla on oltava toimivat kanavat, joiden kautta se tavoittaa omat opiskelijat. Thusberg peräänkuulutti myös rentoutta ja monikanavaisuutta ja tiedotteiden lähettämisen sijaan. 


Kuva: - Voisiko esimerkiksi työssäoppimispaikkojen opettajat tehdä päivityksiä someen? Thusberg kysyi.

Hyrian viestintä- ja imagopäällikkö Mikko Hieta kertoi omassa puheenvuorossaan miten monipuolisesti työelämäyhteistyö on järjestetty Hyriassa.


Kuva:  opiskelu ei pääty valmistumiseen vaan työllistymiseen, totesi  Hyrian Mikko Hieta.

Verkkosivuille mallia verkkokaupoista

Energisen päivityksen webin trendeistä yleisölle tarjoili web&CMS partner Perttu Tolvanen Noth Patrolista.
Tolvasen mukaan oppilaitosten tulisi muuttaa verkkosivunsa enemmän verkkokauppamaisiksi. Sivujen tulisi tarjota käyttäjilleen yksinkertaisia ratkaisuja erilaisiin elämäntilanteisiin.

- Some hoitaa tiedottamisvastuun. Organisaation nettisivujen pitää vastata kysymyksiin ja edetä tilanteiden mukaan. Esimerkiksi strategiat ja esityslistat eivät kuulu sinne, Tolvanen painotti.

Tällä hetkellä tilanne alkaa Tolvasen mukaan olla se, että kaikki ovat netissä. Tilanne alkaa rauhoittumaan internetin maailmanvalloituksen jäljiltä.

- Nyt on hyvä hetki rakentaa perusteita kuntoon, koska uutta ja mullistavaa ei ole näköpiirissä.


Kuva: Kaikki on nyt netissä. Nyt on aika laittaa palvelut kuntoon, kehotti Perttu Tolvanen.

Myös Jyväskylän yliopiston professori Heikki Karjaluoto korosti verkkosivun rakenteen ja tarkoituksen merkitystä. 

- Ihmisen auttaminen verkkosivuilla on the next big thing. Markkinoinnissa tärkeintä on tuote ja myymisessä auttaminen. Asiakkaan ongelman ratkaisemisessa voi kuitenkin auttaa vain, jos ymmärtää mikä se on, totesi Karjaluoto.

Karjaluodon mukaan ihmisen haluavat yksinkertaisia asioita monimutkaisten variaatioiden sijaan. Tämä oppilaitosten tulisi ottaa huomioon koulutustarjontansa esittelyä suunniteltaessa

- Koulutusten sisällöt ja nimet kuntoon, omat opiskelijat esiin videoiden ja juttujen kautta, Karjaluoto kehotti.


Kuva:  ja seuraavan VIMMAn järjestäjä on……… SAMPO!

Ennen puheenvuoroaan professori toimi onnettarena seuraavan VIMMAn järjestäjän arvonnassa. Tänä vuonna ennätykselliset viisi koulutuksen järjestäjää ilmoittautuivat halukkaiksi isännöimään ensi vuoden Vimmaa.  

Kiposta nostetussa lapussa luki Saimaan ammattiopisto Sampo, eli Lappeenrannassa tavataan kesällä 2020!!

Jutussa on lainattu osallistujien twiittejä

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi