21.03.2022
Uusia osaajia tarvitaan yhä enemmän tulevaisuudessa, osaamisen tarve muuttuu ja kouluttautuminen on yhä tärkeämpää. Sähköinen kaupankäynti haastaa yrityksiä kuluttajakaupan siirtyessä alustoille. Nyt on kysyntää uudenlaiselle osaamiselle ja myös osaamistason ja koulutustason nostolle. Markkinoilla menestyvät ne yritykset, jotka näkevät kuluttajansuojan osana asiakaslähtöistä ja kestävää toimintaa.
Kuluttajansuojan osaamisen ylläpito eri toimintaympäristöissä edellyttää jatkuvaa oppimista. Jatkuvan oppimisen merkitys kasvaa ja osaamista on pystyttävä päivittämään ajasta ja paikasta riippumatta. Oppimista tapahtuu vuorovaikutuksessa niin yrityksissä, opiskelijoiden opinnoissa kuin koulujen ja oppilaitosten henkilöstön kesken.
Tavoitteena on osaavat yrittäjät ja tietoisemmat kuluttajat
Nopea tiedon päivittäminen edellyttää, että koulutusjärjestelmän käytössä on tehokkaita tapoja opettaa kuluttajansuojan perusasiat.
KKV Kampus on digitaalinen Moodle-teknologiaan perustuva oppimisalusta, jonka kursseilla ja harjoituksilla oppii kuluttajansuojaa ja pystyy päivittämään omaa osaamistaan.
- Oppimisalustan kurssit on suunniteltu peruskursseiksi ja jatkokursseiksi siten, että oppiminen on helppoa ja opittavat on helppo yhdistää omaan arkeen ja tuttuihin osto- ja myyntitilanteisiin. Jatkossa luvassa on myös mikrokursseja eri aiheista, kertoo asiantuntija Valpuri Kurppa Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
KKV Kampus täydentää opettajille tarkoitettua oppimisen palveluita, joihin kuuluu oppimisalustan lisäksi verkkosivusto, jossa on oppimisen asiantuntijalle tarkoitettua tietoa sekä ohjeita opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen tai oppimisaineistojen suunnitteluun.
KKV Kampuksen kurssien sisällön rakentaminen perustuu ajatukseen, että kuluttajansuojan osaajien kouluttamisessa yhdessä tekemisellä saavutetaan eniten.
- Me KKV:ssa tunnemme kuluttajansuojan, mutta voimme parhaiten tukea koulujen, oppilaitosten ja korkea-asteen opetusta, kun otamme käyttäjät mukaan suunnittelemaan kursseja ja sisältöjä, toteaa johtava asiantuntija Taina Mäntylä.
Mäntylän mukaan rakentamalla KKV Kampusta sidosryhmäyhteistyössä on syntynyt ihan uudenlaisia malleja siitä, miten voidaan tehdä opetukseen soveltuvaa aineistoa ammattikorkeakoulujen kanssa.
- Se on tervetullutta ja tarpeellista, sillä valvova viranomainen ei voi tehdä valmista yksin, Mäntylä toteaa.
KKV Kampuksen kehittäminen jatkuu
KKV:n Oppimisen palveluissa ydinajatuksena on se, että kaikki KKV Kampuksen sisältö, myös tulevat alakohtaiset mikrokurssit, kehitetään yhteistyössä käyttäjien kanssa.
- Tähän etsimmekin jatkossa lisää kouluttajia ammatilliselta ja korkea-asteelta. Yhdessä tekeminen, oppiminen ja kehittäminen ei ole KKV:n Oppimisen palveluiden tiimin mielestä ollenkaan huono vaihtoehto, Valpuri Kurppa ja Taina Mäntylä sanovat.
Tervetuloa KKV Kampukselle!
Oppimisalusta KKV Kampus uudistaa kuluttajansuojan verkkokoulutusta >>
www.kkv-kampus.fi >>
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki