24.05.2017
Suomalaiset uskovat, että tulevaisuudessa työntekijöiltä vaaditaan halua oppia uutta, kykyä sopeutua uusiin tilanteisiin ja yhteistyön hyödyntämistä. Tämä selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Made by Finland -kampanjatutkimuksen tuloksista.
Tutkimuksen mukaan tulevaisuuden työntekijältä vaadittavat kolme yleisintä asiaa ovat samat riippumatta vastaajien taustasta.
Työntekijöille tulevaisuudessa asetettavien vaatimusten kärkikolmikko korostui muita voimakkaammin naisten ja yli 50-vuotiaiden joukossa. Halu ja valmius oppia uutta sekä kyky sopeutua uusiin tilanteisiin näkyivät varsinkin ylempien toimihenkilöiden, asiantuntijoiden ja toimihenkilöiden joukossa. Miehet korostivat naisia enemmän päämäärätietoisuutta, oman työnteon määrää ja itsekuria. Päämäärätietoisuus ja itsekuri näkyivät myös erityisesti yrittäjien kohdalla.
- Suomalaisen sisun ikoninen kuva ”Suo, kuokka ja Jussi” kuvastaa perinteisen suomalaisen työntekijän näkemystä, päämäärää ja periksiantamattomuutta. Tämän päivän ja tulevaisuuden vaatimuksia ajatellen suuntaus on kuitenkin yksinpuurtajista kohti rohkeita, uutta oppivia yhteen hiileen puhaltajia, selvittää Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Varsinkin johtavassa asemassa olevien ja toimihenkilöiden vastauksissa painottui yhteistyön hyödyntäminen.
- Asioiden loppuun saattaminen on sitä, missä olemme perinteisesti hyviä. Kehitettävää olisi vielä siinä miten voisimme rohkeammin tukea toisiamme eri tehtävissä. Porukkavoima ja kollektiivisen osaamisen hyödyntäminen on tulevaisuuden menestyksen rakentamisen kulmakiviä, Eljala pohtii.
Työntekijältä tulevaisuudessa vaadittava asiat, jotka vaikuttavat eniten tavoitteiden saavuttamiseen:
1. Halu ja valmius oppia uutta 76%
2. Kyky sopeutua uusiin tilanteisiin 68%
3. Yhteistyön hyödyntäminen 50%
4. Päämäärätietoisuus 30%
5. Epäonnistumisen pelon voittaminen 18%
6. Uskallus avunpyytämiseen 15%
7. Oman työnteon määrä 15%
8. Itsekuri 8%
9. Kilpailuhenkisyys 7%
10. Riskinotto 6%
11. Unelmointi 5%
12. Uhrautuminen 3%
Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista.
Lue lisää: madebyfinland.suomalainentyo.fi
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki