12.12.2023
OECD:n osaamistuloksia mittaavan PISA-tutkimuksen mukaan suomalaisnuorten osaaminen on edelleen heikentynyt, mutta on edelleen OECD-maiden keskitasoa parempi. Osaaminen on heikentynyt valtaosassa OECD maita, vain Japanissa ja Koreassa tulos oli parantunut, kerrotaan opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteessa. Vuoden 2022 tutkimuksen pääalueena oli matematiikka.
Suomalaisten 15-vuotiaiden nuorten matematiikan osaamisen keskiarvo oli vuoden 2022 PISA-tutkimuksessa 484 pistettä, kun OECD maiden keskiarvo oli 472. Suomalaisoppilaiden matematiikan osaamisen taso on ollut laskusuuntainen PISA 2006 -tutkimuksesta lähtien.
Suomalaisnuorten lukutaidon taso (490) on edelleen OECD:n keskiarvoa (476 pistettä) korkeampi. Vuoden 2018 PISA-arvioinnissa lukutaito oli pääalueena, ja sen tulokseen verrattuna Suomen pistekeskiarvo on kuitenkin laskenut peräti 30 pistettä.
- Olemme AMKEssa käyneet keskustelua oppimistulosten heikentymisestä pitkin syksyä. Ilmiö vaikuttaa myös toisen asteen opintomenestykseen ja sitä kautta yksilöiden työelämävalmiuksiin, sanoo AMKEn asiantuntija Peter Pahlman.
Tuoreet PISA-tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että kehityssuunta alkaa olla varsin huolestuttava. Pahlmanin mukaan trendin syyt tulee selvittää perusteellisesti, jonka jälkeen on ryhdyttävä toimenpiteisiin aikailematta.
- Selittelyt eivät auta, kun kurssia käännetään. Ainoastaan näin voimme pelastaa tilanteen, jos siis haluamme kuulua maailman kilpailukykyisimpien maiden joukkoon myös tulevaisuudessa.
Julkaisemme keväällä 2024 PISA-aiheisen blogisarjan, jossa teemaa lähestytään eri näkökulmista.
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki