28.10.2015
Viime viikolla 21.10.–22.10. järjestettiin neljällä paikkakunnalla ”Rakenna oma DigiAmiksesi 24 tunnissa”-tapahtuma, jossa opiskelijatiimit miettivät, mitä kaikkea ammatillinen koulutus voisi olla tulevaisuudessa. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen innovatiivisten ja osallistavin menetelmin onkin aiempaa tärkeämpää rahoituksen kiristyessä.
Digiamis 24h hackathonissa opiskelijatiimit pohtivat, mikä oikein on digiamis, mitä kaikkea siihen kuuluu ja miten se ilmenee. 24 tunnin aikarajan tullessa vastaan ryhmillä oli tarkoitus olla koossa ajatukset yhteen punova tuotos, kuten Facebook-sivu, sovellus tai blogi, jonka idean joukkue tiivisti kaksiminuuttiselle videolle. Koska tapahtuman tarkoituksena on rakentaa tulevaa yhteistyössä opiskelijoiden, työelämän ja koulutuksen järjestäjien kanssa, oli tiimeillä apunaan työelämäsparraajat, jotka ohjasivat ja auttoivat tiimejä jalostamaan tuotoksiaan.
Osallistuminen tapahtumaan tuotti opiskelijoille myös osaamispisteen Yrittäjyys ja yritystoiminnasta. Opintopisteen lisäksi opiskelijat hyötyivät tapahtumasta muutoinkin, sillä he pääsivät verkostoitumaan sekä keskenään että eri alojen työelämäosaajien kanssa. Opiskelijoiden lisäksi kilpailusta saivat paljon irti myös sparraajat:
- Kuulin miten ja millaisissa ympäristöissä nuoret haluavat oppia ja mitä he ajattelevat opettajista. Vastaavanlaisia koulutuksen kehittämismaratoneja pitäisi järjestää lisää, sillä näissä luodaan innovatiivisella tavalla askelmerkkejä tulevaisuuteen, kiteytti opettajankouluttaja Sanna Ruhalahti HAMK AOKKista.
Ennen varsinaista hackathonia tiimien opiskelijoille järjestettiin ryhmäytymistä. Espoon, Helsingin, Hämeenlinnan ja Salon joukkueet tutustuivat toisiinsa AC-yhteyden välityksellä reaaliajassa ja lisäksi jokainen tiimi kuvasi oman esittelyvideon.
Koska kyseessä oli kilpailu, valittiin sille myös voittaja. Tai tässä tapauksessa kaksi: hämeenlinnalainen pintakäsittelyopiskelijoista koostunut Pintakilta Original ja Salon seudun ammattiopiston Yläfemma kuittasivat itselleen jaetun ykköstilan. Kilpailutöistä arvioitiin muun muassa käsiteltävän aiheen ja sen ratkaisun konkreettisuutta, monipuolisuutta ja monimediaisuutta sekä idean luovuttaa ja soveltuvuttaa eri aloille. Pintakillan videolla tehtiin eroa kymmenen vuoden takaiseen amislaiseen ja esiteltiin lukuisia erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää digitalisaatiota, verkottumista ja sosiaalista mediaa opetuksessa.
Yläfemmalla puolestaan oli kilpailutyössään kolme teemaa: opiskelijan hyvinvointi, oma opintopolku ja kansainvälisyys, jotka tiimi koosti näyttävästi yhteen infograafiin. Lisäksi salolaiset tuottivat kustakin teemasta oman videon, kansainvälisyysteemasta kehiteltiin sovellus ja kaikki tuotokset lisättiin joukkueen luomalle blogialustalle.
- Monessa Taitaja-lajissa on jo käytössä samankaltaisia elementtejä, joita esiteltiin DigiAmis-kilpailussa. Tällaisia ovat muun muassa simulaattorit ja pelillistäminen. Kilpailutyöt ovatkin ilman muuta sovellettavissa ammattitaitokilpailuihin ja ammatillisen koulutuksen kehittämiseen, kuvailee tuomarina kilpailussa toiminut Skills Finlandin Taitaja-päällikkö Pekka Matikainen.
Kilpailusta opettajilta, opiskelijoilta ja työelämän osallistujilta saatu palaute on ollut miltei pelkästään positiivista. Kilpailujärjestäjän ja kilpailijoiden panostusta tapahtumaan on kiitelty ja kilpailun ajankohtaista teemaa pidetty oivallisena: digitaalisuus on aihe, jota joudutaan miettimään oppilaitosten lisäksi myös esimerkiksi ammattitaitokilpailuissa.
- Toivon, että kilpailusta tulee perinne, jotta saamme kilpailun kautta kehittämistyöhön uusia ideoita vuosittain. Monet läpileikkaavat teemat ottavat aikaa ennen kuin niitä voi soveltaa kaikille aloille, joten sinnikkyys on avainasia tässä kehittämistyössä, muistuttaa Matikainen.
Jutun kuva on kaapattu Pintakillan kilpailuvideolta.
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki