25.08.2017
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän konserniin kuuluvassa ammattiopisto Lieksassa ollaan viime vuosina kehitetty uudenlaista tiimipedagogiikkaan perustuvaa oppimismallia, joka tuo yrittäjyyden ja yrittäjämäisen työotteen luontevaksi osaksi opiskelua.
Tiimioppimismallia on sovellettu ammattiopistossa nyt noin neljä vuotta. Kokeilu aloitettiin sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opiskelijoiden kanssa.
Vastuu opiskelijalle
Itseohjautuvuus ja oma-aloitteisuus ovat keskeinen osa tiimipedagogiikkaa, kun vastuu oppimisesta siirtyy oppilaille ja opettajat ovat tiimivalmentajia.
- Tiimit tekevät tavoitteet ja suunnittelevat oppimisen organisoinnin itse. Tiimissä opitaan yhdessä, toteutetaan projekteja ja oppimistehtäviä sekä harjoitellaan erilaisia tiimirooleja, kertoo ammattiopistossa tiimivalmentajana toimiva Sosiaali- ja terveysalan lehtori Kaisa Sissonen.
Tavoite on, että uudella mallilla toimimalla opintojen läpäisyprosentti nousee Lieksassa parin seuraavan vuoden aikana vähintään 75 %:iin, kun se on nyt n. 63 %. Tämä tarkoittaisi vuosittain enemmän valmistuvia päteviä osaajia sekä opintojen keskeyttämisen vähenemistä. Tiimipedagogiikka madaltaa yrittäjäksi lähtemisen kynnystä, jolloin uusi malli vaikuttaa myös myönteisesti nuorten työllistymiseen.
Rehtori Jari Jolkkosen mukaan tiimioppiminen on parhaimmillaan asiakasprojekteissa, joissa opiskelija saa kokemuksia aidoista tilanteista. Keskiössä ovat opiskelijat ja heidän tarpeensa, eikä opettajan tarvitse perinteiseen tapaan määrittää, mitä pitää oppia ja miten.
- Olemmekohan opettajina toimiessamme koskaan pysähtyneet ajattelemaan, että kun opetan, esitän opiskelijoille oman näkemykseni siitä, mikä on tärkeää. Kun opiskelijat miettivät itse, mikä on tärkeää, lisääntyy myös heidän motivaationsa. Tiimioppiminen on mielestäni erittäin opiskelijakeskeinen menetelmä, jossa valmentajan tehtävä ei ole opettaa, vaan auttaa oppimaan -siinä on syvällinen, perusteita järisyttävä ero, Jolkkonen sanoo.
Positiivista palautetta
Oppimisen arviointia tehdään jatkuvasti ja se perustuu itsearviointiin, vertaisarviointiin ja valmentajan arviointiin. Osaaminen arvioidaan ammattiosaamisen näytössä oikeissa työtehtävissä työssäoppimispaikassa.
Sosiaali- ja terveysalan opiskelijat ovat antaneet positiivista palautetta tiimioppimismallista. Sissosen mukaan opiskelu ja oppiminen tiimissä on tehokasta ja hauskaa ja opiskelijat kokevat pystyvänsä itse vaikuttamaan omaan opiskeluunsa. Myös itsensä haastaminen ja epämukavuusalueella toimiminen lisäävät itseluottamusta.
- Työelämäpalautteen mukaan opiskelijat ovat entistä oma-aloitteisempia ja rohkeampia ja heillä on hyvät tiimityötaidot, Sissonen kertoo.
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki