03.03.2016
Andreas Schleicher OECD:stä kuvailee OECD:n sivuilla olevassa blogissa sitä muutosta, joka myös ammatillisessa koulutuksessa on meneillään: kuinka valmistaa opiskelijat sellaisiin ammatteihin, joita ei vielä ole edes olemassa? Kuinka opettaa opiskelijat käyttämään teknologioita, joita ei ole vielä keksitty?
Sukupolvi sitten ajateltiin, että opiskelijan koulussa omaksumat asiat ovat niitä, joita he hyödyntävät koko työelämänsä ajan. Muutos teollisen työn yhteiskunnasta kohti asiantuntijatyön yhteiskuntaa on muuttanut myös opettajien työtä. Schleicher kirjoittaakin, että yhteistyötä on jo kauan pidetty itsestäänselvyytenä muissa tietopohjaisissa ammateissa ja viimeistään nyt myös opettajien olisi aika muuttaa työskentelytapojaan tähän suuntaan.
Jotta opettajat voivat kehittyä ammateissaan ja jotta he olisivat valmiita kohtaamaan 2010-luvun opiskelijan, tulee heidän Schleicherin mukaan saada uudenlaiseen rooliinsa tukea opettajien ammattiliitoilta ja hallinnollisilta tahoilta. Tällä viikolla lukuisten maailman parhaiden koulujärjestelmien maiden ministerit ja ammattiliittojen johtajat kokoontuvatkin Saksaan International Summit on the Teaching Profession -seminaariin pohtimaan yhteisiä ratkaisuja muuttuvaan opettajuuteen. Schleicher sanookin, että koulutusta voidaan – ja se pitää – organisoida paremmin.
OECD on listannut kuusi kohtaa, jotka koulutusuudistusten tulisi ehdottomasti sisältää:
Edellä luetellut teemat olisivat varmasti myös hyödyllisiä muistaa suomalaista ammatillista koulutusta uudistettaessa.
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki