09.04.2021
Valtioneuvosto julkisti torstaina 8.4. koulutuspoliittisen selonteon. Selonteossa linjataan koulutuksen ja tutkimuksen tavoitetila kohti 2040-lukua sekä sen saavuttamiseksi tarvittavat voimavarojen, rakenteiden ja ohjauksen muutokset.
- Ammatillisen koulutuksen näkökulmasta selonteko on kehittynyt monipuolisemmaksi lausunnolla olleeseen versioon nähden. Näkökulma ammatilliseen koulutukseen on kuitenkin edelleen valitettavan kapea, toteaa AMKEn toimitusjohtaja Veli-Matti Lamppu.
AMKEn arvio selonteon vahvuuksista ja heikkouksista ammatillisen koulutuksen näkökulmasta:
Plussat:
+ resurssitarve ymmärretään
+ hyväksytään monimuotoinen järjestäjärakenne
+ tunnistetaan jatkuva oppiminen
+ digitalisaation ja teknologian merkitystä korostetaan
+ koulutusviennin merkitys tunnistetaan
Miinukset:
- ylikorostunut tutkintokeskeisyys
- ongelmakeskeisyys, jopa syyllistäminen
- työelämän kehittämisnäkökulman puuttuminen
- korkeakouluyhteistyön näkökulma on hyvin rajoittunut (tutkinnot), ei lainkaan tki-näkökulmaa (korkeakouluvisiossa ei esim. mainita ammatillista lainkaan)
Johtopäätökset:
Veli-Matti Lampun mukaan kuvakulman kapeus, esimerkiksi työelämän kehittämisnäkökulman (ml. tutkimus- kehittämis- innovaatiotoiminta) puuttuminen sekä ylikorostunut tutkintokeskeisyys vähentävät selonteon uskottavuutta ammatillisen koulutuksen näkökulmasta.
- Tutkinnot ovat tärkeitä, mutta yhä tärkeämpää on ammatillisen koulutuksen kyky tukea yritysten ja kehittämis- ja innovaatiotoimintaa itsenäisesti tai yhdessä korkeakoulujen kanssa. Osaamisperusteisuus ei myöskään aina edellytä tutkintoja, Lamppu muistuttaa.
- Selonteko ei tule kestämään aikaa 2040-luvulle ilman merkittävää näkökulman laajentamista, korostaa Veli-Matti Lamppu.
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki