22.03.2018
Kuva: opiskelijat suunnittelevat vanhusten virkistyshetkeä opettaja Tiina Kohosen kanssa
Stadin aikuisopistossa käynnistyi tammikuun 2018 alussa joustava tapa opiskella lähihoitajaksi. Taustalla on oppimisnäkemys, jonka mukaan kaikkien ei tarvitse opiskella samaa asiaa samaan aikaan samassa paikassa. Yksilöllinen eteneminen kuuluu ammatillisen koulutuksen reformin toimintatapaan.
Flippaus toimii
Joustavia opintoja on lähtenyt toteuttamaan sosiaalialan opettaja Tiina Kohonen.
- Tutustuin Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksessa Mercuriassa jo vuosia käytössä olevaan malliin ja vakuutuin heidän onnistumisen kokemuksistaan. Myös käänteisen oppimisen eli flippaamisen menetelmä sekä kiltakoulukokeilut rohkaisevat joustavuuteen. Muutama kollega innostui rakentamaan minun kanssani joustavia opintoja ja johto antoi sille tukensa. Muissa pääkaupunkiseudun sosiaali- ja terveysalan koulutuksissa on myös ”flipattu”, eli saimme ideoita myös aiemmista kokemuksista.
Oppiminen pääasia
Joustavassa ryhmässä on tällä hetkellä viitisenkymmentä aikuisopiskelijaa. Osa heistä käy oman alan tai muissa töissä. Osalla on takana jo aiempia opintoja tai työkokemusta, mutta suuri osa aloittaa lähihoitajaopinnot alusta.
Ryhmässä on kolme opettajaa, jotka vastaavat oman pienryhmänsä henkilökohtaisten osaamisen kehittämissuunnitelmien (HOKS) laatimisesta. Työpaikalla tapahtuva oppiminen ja näytöt sovitaan yksilöllisen aikataulun mukaan.
Hoitotyön opettaja Seija Leino on yksi ryhmänohjaajista ja hän on jo huomannut joustavuuden positiivisen vaikutuksen.
- Olen oppinut tuntemaan lyhyessä ajassa paremmin opiskelijani kuin ”tavallisissa” ryhmissä. Opettaja muuttuu ohjaajaksi, joka kannustaa ja esittää vaihtoehtoja sekä tukee oppijan aktiivisuutta. Kun opettaja on luokassa, hän on aina käytettävissä tukemaan opiskelijan etenemistä toisin kuin opettajajohtoisessa opetuksessa. Pääasia on opiskelijan oppiminen, ei opettajan opettaminen.
Joustavalla ryhmällä on käytössä koko ajan sama luokka, ja siellä on joku kolmesta opettajasta klo 9–15. Opiskelijat voivat tulla tekemään tehtäviään oman aikataulunsa mukaan. Oppimistehtävät ovat verkossa ja jokainen opiskelija etenee niissä omaan tahtiinsa. Luokassa on kaikki oppimateriaalit ja välineet ja opiskelijat ovat olleet mukana sisustamassa luokkaa viihtyisäksi.
Varsinaista lähiopetusta ei ole, vaan toiminnallisia taitoja harjoitellaan pajoissa, joihin opiskelijat ilmoittautuvat. Pajoja voi olla esimerkiksi erityisruokavaliosta, ergonomiasta ja luovista toiminnoista. Hoitotyön taitoja ja lääkehoitoa Leino ohjaa pienryhmissä ja yksilöllisesti, kun hänellä on luokassa päivystysvuoro.
Projektien kautta toiminnallisuutta
Kohonen on seurannut, miten opiskelijat ovat ryhmäytyneet, vaikka luokkaan ei ole pakko tulla tekemään tehtäviä:
- Tehtäviä voi tehdä pareittain tai pienryhmässä, ja erilaisia yhdessä tekemisen ryhmiä syntyy spontaanisti. Tehtäviä voi myös tehdä suullisesti tai näyttää toiminnallisesti. Olemme huomanneet, että lisää projektityyppistä oppimista tarvitaan. Olemmekin aloittaneet yhteistyön Naapuruuspiirien kanssa. Niissä opiskelijamme käyvät ohjaamassa erilaisia toimintoja vanhusryhmille. Se tukee myös ammatillisten vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Vaikka tehtävät ennen työpaikalla tapahtuvaa oppimista ovat työelämälähtöisiä ja perustuvat ammattitaitovaatimuksiin, tarvitaan lisää toiminnallisuutta verkko-oppimisen rinnalle.
Joustavuus sopii monelle
Joustavan ryhmän opettajat kehittävät toimintaan kokemuksen ja palautteen perusteella. Verkkotehtävien tulee olla todella selkeitä ja yksiselitteisiä, lisäksi niiden tulee olla sellaisia, jotka sopivat erilaisille oppijoille.
Opiskelijoiden opintojen seuranta ja palaute täytyy olla systemaattista ja rohkaisevaa, ja ohjaajien pitää reagoida nopeasti, jos itsenäisesti työskentelevästä opiskelijasta ei ole vähään aikaan kuulunut mitään. Digitaalisten järjestelmien täytyy olla sellaisia, että opiskelijoiden etenemistä on helppo seurata ja tukea.
Opettaja Seija Leinon mukaan paljon on vielä kehitettävää, mutta opiskelijoiden innon ja positiivisen palautteen voimalla sujuu hienosti.
- Monelle joustava opiskelu sopii elämäntilanteeseen hyvin: opintoja voi näin selvästi nopeuttaa tai edetä tavalliseen tahtiin. Lisäksi opiskelijat, joilla on paljon tuen tarvetta hyötyvät joustavasta opiskelusta ja siihen liittyvästä ohjauksesta.
Teksti ja kuva: Tuija Takala, joustavan ryhmän opiskelijoiden ohjaaja Stadin aikuisopistossa
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki