04.02.2020
Ammatillisen koulutuksen järjestäjät käynnistivät keväällä 2018 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n ja Mirum Agencyn kanssa Väylät auki -markkinointikampanjan. Kampanjan viesti on se, että ammattiin opiskelu ei lukitse tietylle alalle, vaan avaa mahdollisuuksien kirjon niin nuorille kuin aikuisillekin. Nyt kampanja saa jatkoa.
Jatkokampanjan tähtenä nähdään radiosta, tv:stä ja Youtubesta tuttu mediavaikuttaja Veronica Verho. Hänen tarinansa kohti nykyistä unelma-ammattia on ollut suoraviivainen, vaikka yllätyksiltä ja pettymyksiltäkään ei ole vältytty. Veronican tarina inspiroi ja lohduttaa peruskoulunsa päättävää, joka ei ehkä ole vielä löytänyt omaa unelmaansa. Samoin se voi kannustaa unelma-ammattiinsa tähtäävää, joka sinnittelee ympäriltä tulevien ohjeiden ristipaineessa. Tarina voi myös auttaa vanhempia tukemaan nuorta eteenpäin, vaikka polku toiveammattiin ei niin selvillä heti olisikaan.
Kampanja pyrkii ajanmukaistamaan ja kirkastamaan mielikuvia ammatillisesta koulutuksesta; ammatillinen koulutus on unelmien mahdollistaja, joka ei sulje ovia, vaan antaa uutta osaamista, josta on käytännön hyötyä tulevassa unelmatyössä. Ammatillinen koulutus on laadukkaan, yksilöllisen opetuksen tarjoaja, nopea väylä työelämään tai jatko-opintoihin sekä keino vaihtaa alaa aikuisena.
Kampanjan keskeisimpänä osana toimii edelleen väylätauki.fi -verkkosivu, joka tarjoaa lisätietoa ammatillisesta koulutuksesta sekä sen tarjoamista mahdollisuuksista. Kampanjalla halutaan ensisijaisesti tavoittaa yläkoululaisia, heidän vanhempiaan sekä oman osaamisensa kehittämistä harkitsevia tai alanvaihdosta haaveilevia aikuisia.
'
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki