AMKE mukana sote-valmistelussa – huolta opiskelijahuollosta

07.10.2016


Ministeri Juha Rehula vastaamassa yleisönkysymyksiin. Opiskelijahuollon järjestäminen kiinnosti. 

Sosiaali- ja terveysministeriö järjesti torstaina 6.10. seminaarin sote-ratkaisun vaikutuksista lapsiin, nuoriin ja perheisiin. AMKE sai kutsun tilaisuuden paneeliosallistujaksi erityisesti opiskelijahuollon järjestämiseen liittyen.

Tilaisuudessa paikalla olleet ammattilaiset saivat esittää kysymyksiä ministeri Juha Rehulalle. Nuorisovaltuustojen liiton edustajana ensimmäiset kysymykset esittänyt Kim Uosukainen kertoi, että nuorille sote-ratkaisun tärkeimmäksi ja ensimmäiseksi kysymykseksi kaikista palveluista nousevat muutokset opiskelijahuollon järjestämisessä.

- Vaikka palvelujen järjestämistapa ja esimerkiksi palkan maksaja opiskelijahuollon osalta muuttuisikin, on edelleen asiaa koskeva substanssilaki voimassa, Rehula totesi.

Rehula korosti sote-lakiluonnoksen 4 § määrittelevän palvelujen saavutettavuutta ja saatavuutta, eikä tämän tarkemmin hänen mukaansa lähipalvelua voida lakitasolla määrittää. Sen sijaan lähipalvelukysymys on ratkaistava alueilla.

- Lähipalvelu on jossain muutettu sanaksi päivittäispalvelu kuvaamaan toiminnan luonnetta.

AMKE on korostanut yhteisöllisen opiskelijahuollon merkitystä osana oppimista, pedagogiikkaa ja opiskelijahuollon lähipalveluluonnetta. Hallituksen valinnanvapausmallin linjauksessa kesäkuulta myös todetaan, että oppilas- ja opiskelijahuollon on nivouduttava oppilaitoksiin.

Ministeri Juha Rehula kuvasi seminaarissa paikallistasolla käytyä taistelua lukion oppilashuollon saamiseksi lähipalveluksi.

- Jos lähipalveluista ja niiden määrittelystä tulee tapella paikallistasolla, niin vahvemmat ja äänekkäimmät voittavat. Ja ne eivät ole välttämättä ne, jotka tarvitsevat eniten palveluita, totesi AMKEa tilaisuudessa edustanut Riikka Reina.

Rehula toi puheessaan esiin sote-palveuiden yhden luukun periaatteen. Paneeliin osallistunut Reina korosti oppilaitoksen kuvaavan parhaiten opiskelijahuollon yhden luukun periaatetta.

- Ammatillisen koulutuksen oppilaitosten opiskelija ei varmasti lähde hakemaan edes yksilöllisen opiskelijahuollon palveluita kaukaa, vaikkapa palvelukeskuksesta, vaan ne tulee olla tarjolla siellä missä opiskelija on, Reina totesi.

Reina korosti tilaisuudessa myös asiakastiedon siirtymistä organisaatioiden työn ollessa yhteinen.

- Asiakkuus on tärkeä määritellä niin, että tiedonkulku toimii myös oppilaitokseen.

Katso tallenne tilaisuudesta 

AMKEn hallitus linjaa sote- ja maakuntalausunnosta kokouksessaan 31.10.2016

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi