17.10.2024
Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus 17.10.2024
Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry on antanut lausuntonsa Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen laatimasta tekoälyn tukimateriaalin ensimmäisestä osasta. Sisältö on selkeästi kirjoitettu ja siinä on huomioitu keskeiset näkökulmat tekoälyn ja oppimisanalytiikan käytöstä koulutuksen järjestäjien tukena.
Tukimateriaali tarjoaa hyvän pohjan tekoälyn käytön kehittämiselle, mutta erityisesti ammatillisen koulutuksen osalta tarvitaan tarkempaa ohjeistusta ja tukea käytännön sovelluksiin ja vastuukysymyksiin.
Yksi tukimateriaalin suosituksista, joka korostaa tekoälyn ensisijaista käyttötarkoitusta pedagogisten menetelmien tukena, saa kiitosta. Tekoälyn avulla voidaan luoda uusia mahdollisuuksia oppimiseen, opetukseen ja ohjaukseen sekä opiskelijoiden hyvinvoinnin tukemiseen. AMKE painottaa kuitenkin, että ammatillisen koulutuksen näyttötilanteet vaativat tarkempia toimintatapoja ja käytännön ohjeita.
AMKE nostaa esiin myös tarpeen syvemmälle tuelle lainsäädäntöön, tietosuojaan ja vastuukysymyksiin liittyen.
Elokuussa 2024 voimaan astunut tekoälyasetus on lähtökohtaisesti kannatettava, mutta ammatillisen koulutuksen järjestäjät kaipaavat käytännön ohjeistusta asetuksen soveltamiseen. Lisäksi tietosuojaan ja yksityisyyteen liittyvät kysymykset herättävät koulutuksen järjestäjissä epävarmuutta.
AMKEN asiantuntija Peter Pahlman korostaa lausunnossa tietosuojan vaikutustenarvioinnin merkitystä.
- Ammatillisen koulutuksen järjestäjät tarvitsevat selkeitä toimintaohjeita ja prosessikuvausta, Pahlman toteaa.
Lopuksi AMKE ry muistuttaa, että tukimateriaali on laadittu laajalle kohderyhmälle, mutta alakohtaiset toimintaohjeet puuttuvat. Tämä tulisi huomioida jatkokehityksessä, jotta ammatillisen koulutuksen erityistarpeet tulisivat paremmin esiin.
Lataa lausunto tästäAmmattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki