Ammatilliseen koulutukseen kohdistuu paljon kehittämisodotuksia. Tällaisia ovat esimerkiksi järjestäjärakenteeseen, rahoitukseen, koulutuksen vaikuttavuuteen, opintojen toteutukseen, jatko-opintovalmiuksia tai tutkintojen rakentumiseen esitetyt muutostarpeet.
Ammatillista koulutusta tulee kehittää yhteiskunnan ja työelämän tarpeista. Ammatillisen koulutuksen järjestäjät sitoutuvat kehittämistavoitteisiin, kun se on perusteltua, pitkäjänteistä sekä ammatillisen koulutuksen kokonaisuus huomioon ottavaa.
Ammatillista tulee kehittää tieto- ja tutkimusperusteisesti. Koulutuksen vaikuttavuuden arvioinnin pohjaksi ei riitä pelkät tilastot, vaan taustana tulee olla tieto vaikuttavuuteen liittyvistä syistä ja seurauksista.
Huolehditaan nuorten ja aikuisten perusvalmiuksista sekä opiskelukuntoisuudesta
Ammatillisen koulutuksen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta voidaan lisätä monin keinoin
Kehitetään ammatillisen koulutuksen rahoitusta kokonaisuus huomioiden
Toteutetaan ammatillisen koulutuksen rakenteellista kehittämistä huomioiden alueiden sekä työ- ja elinkeinoelämän tarpeet
Valtiovarainministeriön julkisen talouden meno- ja rakennekartoituksessa (2023), opetus- ja kulttuuriministeriön virkanäkemyksessä tulevan hallituskauden valinnoista (2023) sekä valtioneuvoston koulutuspoliittisessa selonteossa (2021) on esitetty ammatillisen koulutuksen kehittämisestä näkemyksiä, joihin Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE suhtautuu kriittisesti. Seuraavia ehdotuksia ei tule toteuttaa.
Valtiovarainministeriö: Osa tutkinnoista voitaisiin muuttaa kaksivuotisiksi, jotta nopeutetaan siirtymiä työelämään.
AMKEn näkemys
Osaamisperusteisuus tulee säilyttää. Osaamisperusteisessa ammatillisessa koulutuksessa opiskeluaika määräytyy yksilöllisen opiskelutarpeen, -vauhdin sekä erityisesti nuorilla sosiaalisten taitojen kehittymisen mukaan.
Kaikissa ammatillisissa tutkinnoissa tulee säilyttää yleinen jatko-opintokelpoisuus. Kaksivuotiset tutkinnot romuttaisivat tämän. Ei säädetä tutkinnoille ajallisia pituuksia.
Hyödyntämällä tutkinnon osia voidaan tehostaa koulutusjärjestelmää sekä vastata joustavasti yksilön ja työelämän tarpeisiin. Koulutusta on mahdollista toteuttaa työssä ja sen ohella. Jopa säännellyissä ammateissa kelpoisuus voidaan määritellä tutkinnon osien avulla, esimerkiksi hoiva-avustaja.
Valtionvarainministeriö: Leikataan aiemmin ammatillisen tutkinnon suorittaneisiin kohdistettua rahoitusta tai asetetaan lukukausimaksut, jollei päällekkäiskoulutus muutoin vähene
AMKEn näkemys
Työelämän osaamis- ja työvoimatarpeet muuttuvat nopeasti. Ammatissa on vaikea selvitä ilman jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä. Korkeakoulutuksen sijaan monelle ammattiosaajalle luonteva väylä osaamistasonsa nostamiseen on ammatti- tai erikoisammattitutkinnon suorittaminen.
Työllistyminen tai muuttuvan työn vaatimuksista selviytyminen voi vaatia uuden tutkinnon suorittamista. Myös korkeakoulututkinnon suorittaneella tulee olla tarvelähtöinen mahdollisuus suorittaa ammatillinen tutkinto.
Opetus- ja kulttuuriministeriö: Ammatillisen koulutuksen rahoitus jaetaan kahteen osaan, oppivelvollisten rahoitukseen ja jatkuvan oppimisen rahoitukseen
AMKEn näkemys
Säilytetään ammatillisen koulutuksen rahoitus yleiskatteellisena kokonaisuutena, jolloin ammatillisen koulutuksen järjestäjä voi toteuttaa joustavasti toimintaansa työelämä- ja opiskelija-asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
Suomessa on 160 000 20–34-vuotiasta, joilla ei ole perusasteen jälkeistä tutkintoa. Moni heistä tarvitsee samoja tukitoimia kuin oppivelvolliset.
Rahoituksen jakaminen lisää merkittävästi hallinnollista taakkaa ja voi johtaa koulutuksen järjestämisen epätarkoituksenmukaiseen tehottomuuteen.
Opetus- ja kulttuuriministeriö: Ammatillisen koulutuksen järjestäjärakenteeseen muodostetaan vahvoja alueellisia ammatti-instituutteja
AMKEn näkemys
Opetus- ja kulttuuriministeriön esityksissä ammatti-instituuteista on jäänyt epäselväksi niiden tarkoitus, tehtävä, toimintamuoto sekä suhde muihin ammatillisen koulutuksen järjestäjiin.
Ammatillisen koulutuksen järjestäjärakennetta kehitettäessä tulee säilyttää monituottajamalli (järjestäjäneutraliteetti), jossa kaikilla toimijoilla on yhdenvertainen asema koulutuksen järjestämisessä.
Määrällinen järjestäjärakenteen kehittä-minen tulee tehdä alueiden väestökehityksen, työ- ja elinkeinoelämän tarpeiden sekä toiminnallisen kyvykkyyden perusteella.
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki