Yhteistyön merkitys turvallisuudessa

31.10.2024


Me turvallisuuden ammattilaiset oppilaitoksista tiedämme, että ylivoimaisesti suurin osa ammatillisen koulutuksen opiskelijoista on motivoituneita ja omille valitsemilleen aloille erinomaisen opiskelukyvykkäitä. Heillä on selkeä näkemys tulevaisuudesta ja omasta osuudestaan yhteiskunnassa.  

Koulutuksen järjestäjällä ja työnantajalla on selkeä velvoite taata kaikille opiskelijoille ja henkilöstölle terveellinen ja turvallinen työ- ja opiskeluympäristö. Kaiken turvallisuustyön perustana on lait ja asetukset sekä niistä johdetut järjestyssäännöt ja kurinpitomenettelyt sekä monet muut turvallisuutta ja hyvinvointia ylläpitävät ja edistävät suunnitelmat ja ohjeet. 

Median otsikoihin kuitenkin usein nousee vain negatiiviset asiat oppilaitoksista, nuorten monenlaiset ongelmat ja näköalattomuuden puute, joiden ajatellaan olevan syy tai seuraus mielenterveyden häiriöihin, päihdeongelmiin ja häiriökäyttäytymiseen. Onkin erittäin tärkeää, että heti alkuvaiheessa pystytään katkaisemaan ongelmien laajeneminen. Työ kuuluu oppilaitoksessa kaikille toimijoille. Erityisenä apuna oppilaitoksissa ovat turvallisuustoimijat, joita ovat mm. johtajat, päälliköt, kampusvastaava, turvavalvojat, vahtimestarit, opiskeluhuollon väki, nuoriso-ohjaajat ja monet muut henkilöt, joiden tehtäviin turvallisuuden ylläpitäminen ja edistäminen kuuluu.

Turvallisuusympäristö monimutkaistuu kova vauhtia, jolloin turvallisuuden ylläpitäminen oppilaitoksissa edellyttää oppilaitoksen laadukkaan johtamisen lisäksi syvää ja laajaa yhteistyötä useiden eri viranomaisten ja laajojen erilaisten ja eri lailla muodostuneiden yhteistyöverkostojen kanssa. Yhteistyön ja yhteistyöverkostojen merkitystä ei voida missään kohtaa aliarvioida, koska tiedämme, että kukaan ei yksin voi turvallisuuden eri osa-alueilla kokonaan alusta loppuun huolehtia. 

Yhteistyöverkostojen merkitys on nähty ja todettu erinomaiseksi myös keskusteluissa AMKEn Turvis-verkoston jäsenten keskuudessa. Verkosto ja sen toiminta on onnistunut keräämään mukaan merkittävän osan ammatillisen koulutuksen turvallisuustoimijoita keskustelemaan ja pohtimaan yhdessä oppilaitosten turvallisuusasioita. Paras hyöty verkostosta oppilaitoksille tulee kumppanuudesta ja kollegiaalisesta tuesta. Eri tahoilla vähenevät resurssit ja toteutettavat säästöt laittavat oppilaitoksia miettimään toimintatapojaan uudelleen, jolloin erilaisten verkostojen toiminnasta saadaan myös selkeitä resurssihyötyjä, kaikkien ei tarvitse omin päin tehdä kaikkea ja keksiä pyörää uudelleen, vaan tarpeen mukaan tehtyjä asioita voidaan jakaa toisille käyttöön ja hyödynnettäväksi ja omaan toimintaan muokattavaksi. Turvallisuuden ylläpitämisessä ja edistämisessä tämä on erittäin tärkeää ja onhan valtakunnallisestikin jo aikoinaan todettu, että turvallisuuteen liittyvissä asioissa ei ole järkeä kilpailla vaan jakaa osaaminen käyttöön. 

Uskon, että laajalla ja edelleen kehittyvällä monialaisella yhteistyöllä ylläpidetään toisen asteen ammatillisen koulutuksen oppilaitosten työ- ja oppimisympäristöt terveellisenä ja turvallisena. 

Tampereen seudun ammattiopiston turvallisuuspäällikkö Eerik Laulajainen työn ulkopuolella: Someton olento, harrastuksena tavallisen elämän tavoittelua sohvalla makailun ohella. 
 

Kirjoittaja

Eerik Laulajainen
turvallisuuspäällikkö, Tampereen seudun ammattiopisto

Laulajainen Eerik

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi