Uudistumisesta vetovoimaa

25.04.2017

Ammatillinen koulutus eli vuosia noususuhdanteessa. Rahoitus, vetovoima ja näkyvyys paranivat huimasti. Asian eteen tehtiin vaikuttaa työtä sidosryhmien kanssa. Yrityksissä ymmärrettiin ammattiosaamisen ja sen saatavuuden merkitys.

Ammattikorkeakoulujärjestelmä puhkaisi lopullisesti pussinperät, ja Taitaja/Skills teki ammattitaidosta mielenkiintoista, suuren yleisön tavoittavaa ja kansainvälistä.

Asennemuutos rikkoi uudella tavalla ammatillisen ja yleissivistävän koulutuksen arvostuksen rajoja. Hakeutuminen ammatilliseen koulutukseen lisääntyi. Amikset kehittivät omaa itsearvostustaan ja edunvalvontaansa.

Perusteisiin jäi myös parannettavaa, ammatillisen koulutuksen heikko läpäisy ja keskeyttäminen suurimpana valuvikana. Julkisessa keskustelussa tähän kytkeytyi vähäinen opetus ja opiskelijoiden luppoaika.

Totuus on monisäikeisempi – niin ikään loppututkintoja tuottavien ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen läpäisy on paljon heikompi – mutta ei savua ilman tulta. Kaikki oppijat eivät ole saanet tehokkaasti järjestettyä ja motivoivaa koulutusta. Osin on menty järjestelmän ehdoilla.

Kymmenen vuotta jatkunut taloussuvanto on muuttunut uudeksi normaaliksi. Siihen kuuluvat korkea työttömyys ja julkisen rahoituksen pysyvä pieneminen, joka on erityisesti koskenut ammatillista koulutusta.

Negatiivinen ilmapiiri on hyökynyt päälle viime kuukausina. Leikkaukset viilsivät niin syvältä yt-vaikutuksineen, että reaktiota ei voinut pidätellä. Reformityöstössä on väistämättä syntynyt edunvalvonnan vastakkainasettelua.

Oireellisesti kevään yhteishaussa ammatilliseen koulutukseen oli 4 000 hakijaa viimevuotista vähemmän.

2000-luvun pohjatyö ja kehitys sysäsivät kuitenkin monia asioita peruuttamattomasti uuteen suuntaan. Paljosta puheesta ja lillukanvarsista huolimatta ammatillisen koulutuksen reformin suurissa linjoissa on tunnistettu maailman muuttuminen.

Koulutuksen järjestämisen työkalu mallia 2018 on aiempaa selvästi parempi. Asiakaslähtöisempi, joustavampi ja tulevaisuussuuntautunut tekeminen on mahdollistettu. Uuteen asentoon on saatava myös työn tekemisen muodolliset tes-puitteet ja sitä myöden omat asenteemme.

Uudistuminen on jatkoa vuosituhannen myönteiselle päätrendille, ja aitoa uutta seuraavat innostus ja vetovoima.

Kirjoittaja

Vesa Saarikoski
Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian johtaja, Amke ry:n hallituksen jäsen

Saarikoski Vesa

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi