30.08.2018
Keskustelimme äskettäin suuresti arvostamani kansanedustaja Seppo Kääriäisen kanssa nuorten arjesta, erityisesti rahan käytöstä ja talousosaamisesta. Seppo kertoi, että Otso-pojalla ja hänellä oli aikanaan käytössä niin sanottu ”isän kukkaro”. Sieltä Otso sai ottaa rahaa tarpeisiinsa, kun vaan jätti lapun, kuinka paljon, mihin tarpeeseen, ja millä työllä hän kuittaa kukkarovelkansa.
Viimeaikainen keskustelu nuorten, ja yleensä kansalaisten talouslukutaidosta, on liittynyt erityisesti nuorten arkitalouden hallintaan, esimerkiksi pikavippilainoista varoitteluun. Aihe on tärkeä ja ajankohtainen, eikä suinkaan koske pelkästään taloustaitoja, joka on yksi ja tärkeä osa hyvän elämän kokonaisuutta.
Sepon ja Otson ”isän kukkaro” on hyvä esimerkki käytännönläheisestä, toimivasta ratkaisusta. Vaikka nykysukupolvet ovat monessa asiassa edeltäjiään viisaampia, niin yksi asia ei ole muuttunut. Kiellot, uhkaukset, tai pelkkä sormen heristäminen ei auta. Tarvitaan hyviä esimerkkejä ja valistusta, aina perheistä kouluihin.
Harva nuori jättää laskunsa maksamatta, ylivelkaantuu, tai elää täysin holtitonta elämää tarkoituksellisesti. Yleensä asioilla on syy- ja seuraussuhteensa, niin myös arjen talouden hallinnalla tai hallitsemattomuudella. Masentava, usein jopa musertava huolitaakka ilman ratkaisuja ja tarvittavia toimenpiteitä on monelle nuorelle liikaa.
TATin ensiapu nuorten arjen hallinnan lisäämiseksi on vahva kenttätyö. Kierrämme tämän vuoden aikana yli sata koulua teemalla ”Mun elämä, mun rahat”, kohderyhmänä ovat kasiluokkalaiset. Oppitunnin mittainen sessio sisältää tarinoita oikeasta elämästä, mokia ja onnistumisia. Mihin sun kaikki rahat kuluu? Miksi kannattaa säästää? Millainen taloustaituri olet?
Loistavan palautteen, ja aidon tarpeen takia, laajennamme kiertuetta ammatilliselle puolelle. Olemme sopineet loppuvuodelle 20 ammatillista oppilaitostapaamista, aina Lappia myöten. Tapaamme jo tänä vuonna 3.000 nuorta kasvokkain. Ensi vuonna painopiste siirtyy yhä vahvemmin ammatilliselle puolelle. Emme halua jättää ketään yksin.
Isompana, erittäin kunnianhimoisena tavoitteena haluamme saada talouden pakolliseksi, itsenäiseksi oppiaineeksi kouluihin, sekä yläkouluun että lukioon. Erillinen, oma oppiaine lisäisi nuorten arjen elämänhallintaa. Laajempi talousosaaminen ja -ymmärrys antaisivat nuorille myös osaamista, jota työelämä vaatii.
Kari Väisänen
Toimitusjohtaja, Taloudellinen tiedotustoimisto TAT
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki