12.06.2015
”Finland är ett land där man hela tiden vill lära sig nytt... Finland är ett ledande land inom utbildning, kompetens och modernt lärande.” citaten är hämtade ur regeringen Sipiläs regeringsprogram. För att om tio år ha uppnått detta har regeringen som målsättning att lärandemiljöerna moderniserats, att möjligheten som digitalisering och ny pedagogik ger utnyttjats i lärandet. Antalet unga som står utanför utbildning och arbetsliv har minskat. Kvaliteten på och effekterna av forskning och innovationer har börjat stiga. Dessutom ska utbildningen och forskningen ha blivit mera internationell och hindren för export av utbildning undanröjts.
För yrkesutbildningen skrivs att dess samhälleliga betydelse ska stärkas. Finansieringen av utbildningen samt utbildningsstrukturerna ska reformeras. En regionalt sett heltäckande utbildning ska tryggas och växelverkan mellan utbildning och arbetsliv ska intensifieras. Gränser mellan ungas och vuxnas yrkesutbildning ska avlägsnas och överlappningar ska bort. Utbildningsanordnarna ska sporras till att effektivera verksamheten. Finansierings- och styrsystemet för yrkesutbildningen omformas till en enhetlig enhet. Ytterligare ska lärandet på arbetsplatserna utökas. Läroavtalsutbildningen ska reformeras genom att arbetsgivarnas administrativa och ekonomiska börda ska minskas. Ja och så förstås, finansieringen -den minskar. Varsågoda upprätthållarna av yrkesutbildning, här har vi att bita i!
Tolkningen av regeringsprogrammet är tydlig såtillvida att yrkesutbildningen till stor del ska ske ute på arbetsplatserna. Jag anser också att samarbetet mellan skola och arbetsliv är absolut livsnödvändigt inom yrkesutbildningen för att dels få kontakterna med arbetslivet och dels för att förkovra sig i det praktiska arbetet som yrket den studerande siktar på att få, där är jag helt enig med programmakarna. Ändå skulle jag nog ändå slå ett slag för skolgången, dvs den undervisning studerande får av yrkeskunniga pedagoger inom och utanför skolans väggar. Att plötsligt gå in för en drastisk ökning av inlärningen i arbetet är definitivt ingen quick fix utan kräver omfattande förberedelser och sannolikt även avtal på central nivå i landet. Vi får heller inte glömma det fostrande och stödjande arbete en utbildare har, inte heller möjligheterna till vidare studier efter avlagd examen.
Vi går snart på sommarledigheten efter ett arbetsintensivt år bakom oss med ett hårt arbete med diverse reformer, som senare till viss del av olika orsaker har stupat på målsträcket. Men vi har nu ramarna för arbetet klara ett arbete som fortsätter på hösten. Istället för att falla in i en gnäll- och skällspiral gäller det nu att se vad vi kan göra utgående från de verksamhetsförutsättningar yrkesutbildningen framöver har. Yrkesutbildningen för unga och vuxna har framtiden för sig och vi har en viktig roll i samhället. Därför behöver vi tillsammans fundera i konstruktiva banor för att hitta lösningar på de utmaningar vi har framför oss. Målsättningen är klar vi ska ha en högklassig yrkesutbildning för unga och vuxna arbets- och näringslivet till gagn även i fortsättningen.
Tills dess önskar jag Er alla en skön och avkopplande sommar!
Ulrica Karp
direktör, Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur, skn
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki