22.04.2025
Olen toiminut osaamisen tunnistamisen verkostoissa syyskuusta 2020 lähtien. Sain silloin mahdollisuuden liittyä Aikuisten oppimisen pohjoismaisen verkoston (NVL) Suomen validointiverkostoon. NVL on lyhenne sanoista Nordiskt nätverk för vuxnas lärande ja kyseessä on Pohjoismaiden ministerineuvoston ohjauksessa toiminut foorumi, jonka toiminta toivottavasti saa jatkoa ”Jatkuvan oppimisen pohjoismainen verkoston” alla. Validoinnilla tarkoitetaan osaamisen tunnistamista.
Validointiverkoston yksi keskeisistä tehtävistä oli levittää muualla hyväksi havaittuja osaamisen tunnistamisen käytäntöjä Suomessa. Esimerkkinä voi mainita käsitteen branschvalidering, eli Ruotsissa kehitetyn työelämälähtöisen validointimallin.
Itseäni on kiinnostanut erityisesti se, miten esimerkiksi työpajatoiminnassa laaditut osaamistodistukset voidaan huomioida ammatillisen koulutuksen henkilökohtaistamisvaiheessa yksilön siirtyessä suorittamaan virallista tutkintoa.
Alkuvuodesta 2024 minua pyydettiin pitämään puheenvuoro aiheesta 5th Validation of Prior Learning Biennale -tapahtumassa Irlannin Kilkennyssä. Biennale järjestettiin toukokuun alussa ja puheenvuoron tarkoituksena oli verrata Suomen ja Irlannin validointikäytäntöjä inkluusion näkökulmasta. Esityksen valmistelin ja toteutin yhteistyössä kolmen irlantilaisen kollegan kanssa.
Biennale on nimensä mukaisesti kahden vuoden välein järjestettävä validoinnin politiikantekijöille suunnattu tilaisuus. Kilkennyssä osallistujia oli noin 400, edustus yli 30 maasta eri puolilta maailmaa ja keskustelun viitekehyksenä tapahtuman otsikko People, validation and power: democracy in action?. Demokratiateemaa haluttiin siis korostaa vahvasti, mikä myös puolsi non-formaalin validoinnin ja muodollisten koulutusjärjestelmien yhteistyön esille nostamista.
Tapahtumasta tehtiin artikkelimuotoinen julkaisu, johon saimme pyynnön dokumentoida esityksemme puoliakateemisella lähestymistavalla. Laadimme artikkelin Exploring How Validation of Prior Learning (VPL) Empowers Individuals and Institutions in an Irish and Finnish Context. Se julkaistiin 1. huhtikuuta 2025 SUNY Empire State Universityn tieteellisessä verkkolehdessä Prior Learning Assessment Inside Out (PLAIO).
Artikkelimme löydät täältä >>
Ja julkaisun kokonaisuudessaan >>
Myös listaa validointitahoistakannattaa vilkaista >>
AMKEn asiantuntija Peter Pahlman työn ulkopuolella: olen tennisentusiasti ja metallimusiikin ystävä. Lisäksi viihdyn hyvin ruotsalaisten dekkarien parissa.
Peter Pahlman
asiantuntija, AMKE ry
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki