Osaaminen näkyviin

20.09.2022

Voitko tehdä päätöksiä koulutuksen tulevaisuudesta ilman, että olet ollut mukana koulutuksen arjessa? Tämän kysymyksen ääreltä löysin itseni pari vuotta sitten. Syntyi ajatus reksikierroksesta ja halusta päästä näkemään eri koulutusalojen arkea ja sitä ammattitaitoa ja osaamista, jota meidän koulutuskentältämme löytyy. 

Kierroksen aikana pääsin käymään mielenkiintoisia keskusteluita opiskelijoiden kanssa siitä, mikä heidät on saanut innostumaan tietyn alan opinnoista, minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia heillä on opintojen jälkeen ja millaista polkua he ovat kulkeneet nykyiselle alalle. Tarinoita ja reittejä löytyy yhtä paljon kuin kertojiakin ja mielestäni erinomainen osoitus koulutuksemme joustavuudesta ja kyvystä palvella kaiken ikäisiä oppijoita.

Opettajien kanssa olemme pohtineet koulutuksen muutosta ja sitä missä on menty eteenpäin ja missä mahdollisesti taaksepäin. Entiseen ei ole paluuta ja tulevaisuuden osaajatarpeet huomioiden koulutuksen on oltava edelläkävijä, mutta joskus on hyvä katsoa myös historiaan ja miettiä mitä siitä on otettavaksi oppina ja koppina. Digitaalisuuden tärkeän kehittämisinnon rinnalla korona-aika on osoittanut kaikilla koulutusasteilla myös lähiopetuksen merkityksen. Kohtaamisia oppii kohtaamisten kautta, kädentaitoja käsillä tekemällä ja toisen ihmisen läsnäolon ja viereltä ohjaamisen merkityksen huomaa usein vasta siinä vaiheessa, kun se ei ole enää päivittäin mahdollista. 

Kierroksen aikana olen päässyt seuraamaan muun muassa ravintola- ja cateringalalla viiden ruokalajin illallisen valmistumista. Oli hienoa nähdä, kuinka järjestelmällisesti ja hyvässä yhteistyössä opiskelijat toimivat, jotta annokset valmistuivat juuri oikeaan aikaan. Samaten oli ilo huomata, kuinka opiskelijat auttoivat toinen toisiaan ja neuvoivat eri opintojen vaiheessa olevia vieruskavereita. Sitähän työelämäkin on. Jokainen tuo tiimiin oman osaamisensa ja yhdessä autetaan toisiamme parhaaseen lopputulokseen.

Kirsikkana kakun päällä jokaisella oli selkeänä mielessä Lean 5S-menetelmän mukainen siisteys ja työvälineiden arvostus. Ja kuinka jännittävältä tuntui nähdä mallipää hius- ja kauneudenhoidon koulutusalalla, sakset siinä vieressä ja se hetki, kun ymmärrät niiden odottavan sinua. Edelleen mielessä ovat opettajan esille tuomat perusasiat: oikea ote työvälineistä, hyvä ergonominen työskentelyasento sekä työn suunnittelun merkitys eli järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti etenevä leikkaustyö. Unohtamatta tietystikään asiakkaan kohtaamista. Ja tiesitkö, että ihmisessä on yli 600 lihasta? Tämänkin tiedon sain hieronta-alan opinnoissa.

Ja mitäkö opin kone- ja tuotantotekniikan osastolla? Jännityksestä kädet hioten pääsin kokeilemaan ensimmäistä kertaa elämässäni hitsausta ja tuloksena pienaliitos MAG 135 FW sl. En ole koskaan elämässäni jännittänyt niin paljon hartioita samalla kun liikutan käsiäni, mutta onneksi kannustavan opetuksen seurauksena sain hitsausliitoksen valmiiksi ja päälle tulleet opettajan kehut tuntuivat mukavalta. Taisipa alalla yli 50 vuotta ollut oma isänikin todeta kuvan perusteella, että ei muuta kuin hommiin, sehän on vallan vitosen sauma. Seuraavaksi pääsin oppimaan uutta logistiikka- ja laboratorioaloilla. Kuorma-auton hytissä istuessani ja eri ainesosien rakennetta mikroskoopin läpi tutkaillessani ei voinut olla ajattelematta, kuinka merkittävässä roolissa koneet ja laitteet sekä oppimisympäristöt ovat laadukkaassa koulutuksessa ja kuinka tärkeää se on huomioida myös tulevaisuudessa ammatillisen koulutuksen rahoituksessa ja kaikkien alojen ja toiminnan kehittämisessä.

Logistiikkaosastolta matkani jatkui luoville aloille, jossa pääsin tekemään opiskelijoiden opastuksella elämäni ensimmäisen 2D-animaatiovideon ja palan 3D-peligrafiikkaa. Se onnistumisen tunne, kun piirtämäni grafiikat lähtivät liikkeelle ja poutapilvi lipui läpi näytön. Samaa iloa tunsin, kun verhoilualan opiskelija tuumi minulle, että ajatteles Jaana, nyt se on siellä kalusteessa sitten loppuelämän, kun pääsin kokeilemaan ensimmäisen kerran nojatuolin verhoilua ja jousien sitomista. Tai kuinka taidokkaita ja yksityiskohtaisia animaatioita opiskelijat ympärillä loihtivat ja kuinka mielenkiintoisen luennon pääsin kuulemaan tyhjän tilan merkityksestä ja käyttämisestä maalaustaiteessa. Kaikki hetkiä, jotka muistan loppuelämäni. 

Tässä vain pieni ote kohtaamisista, uuden oppimisesta ja siitä osaamisesta, jolle yhteiskuntamme rakentuu. Kierrokset eri koulutusaloille jatkuvat ja ylpeydellä voi todeta, meillä osataan!

Koulutuskuntayhtymä Brahen johtaja, rehtori, AMKE RY:n hallituksen jäsen Jaana Ritola työn ulkopuolella: Harrastusikäisten lasten äidin vapaa-aika kuluu kuskaus- ja kannustuspuuhissa sekä omien urheiluharrastusten ja neulomisen parissa. 


"Kierrokset eri koulutusaloille jatkuvat ja ylpeydellä voi todeta, meillä osataan!"

Kirjoittaja

Jaana Ritola
kuntayhtymän johtaja, rehtori, Koulutuskuntayhtymä Brahe

Ritola Jaana

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi