04.12.2024
Vaalit ovat olleet lähiviikkojen kiivain keskustelun aihe. Käydäänpä ne sitten ison rapakon takana tai meillä, ne herättävät pohdintoja ja kannanottoja aiheesta ja aiheen vierestä. Meillä Suomen kamaralla seuraava iso vaaliteema on kevään kunta- ja aluevaalit, jotka alkavat pikkuhiljaa lähestyä. Samoin hallituksen puoliväliriihi, jossa käsitellään myös ammatillisen koulutuksen tulevaisuutta eurojen näkökulmasta. Verkostoissa ja oppilaitoksissa pohditaan ja sanoitetaan parhaillaan, mitkä ovat ne asiat, joita haluamme kevään keskusteluissa nostaa esille.
Vaikuttaminen on yksi viestinnän muoto. Sen tavoitteena on tarjota päättäjille relevanttia ja ajantasaista asiantuntijatietoa, jota he voivat käyttää päätöksen tukena. Tähän viestinnän muotoon on AMKEn koordinoimana mietitty yhdessä tapoja, koulutusta ja työkaluja, jotta saisimme yhteisen äänemme ja toimialamme faktapohjaisen tiedon esille parhaalla mahdollisella tavalla.
Ammatillisen koulutuksen asioita esitetään julkisuudessa valitettavan usein negatiiviseen sävyyn. Arjessa tapahtuu kuitenkin koko ajan hienoja onnistumisia; yksilön, työelämän ja yhteiskunnan kannalta hyviä asioita. Jos kurkkaa opetus- ja kulttuuriministeriön tilastoista Vipusesta ammatillisen perustutkinnon suorittajien viimeisimpiä päättökyselyn tuloksia, voi todeta opiskelijoiden olevan varsin tyytyväisiä saamaansa koulutukseen, mikä ei välttämättä aiheen uutisoinnissa juurikaan näy. Suositteluindeksi NPS on hyvällä tasolla ja etenkin osaamisen arviointi ja turvallisuus ovat saaneet varsin korkeat arviot. Lisäksi kokonaiskeskiarvon trendi on nouseva ja myös Luottamus & Maine -tutkimuksen ammatillisen koulutuksen viime kevään tulokset olivat noususuuntaiset. Ei hassumpaa.
Ammatillisen koulutuksen brändityö ja imagon nostaminen ei ole pelkästään oppilaitosten johdon tai viestinnän asiantuntijoiden työtä. Se on meidän kaikkien ammatillisissa oppilaitoksissa työskentelevien yhteistä työtä, joka tehdään ennen kaikkea hyvällä ja laadukkaalla arkityöllä. Tuekseen se vaatii kuitenkin myös asian johtamista ja viestinnällisiä toimenpiteitä. Aidot tarinat amisarjesta ovat yksi tapa sanoittaa ja kuvittaa, mitä meillä tapahtuu ja minkälaisia tavoitteita meillä saavutetaan. Niitä löytyy eri oppilaitosten kertomana kuluvan työvuoden aikana #VäylätAuki -tunnuksella sosiaalisen median kanavilta. Tätäkin työtä teemme yhdessä.
Ensi vuoden tammikuun 31. päivä vietetään ensimmäistä kertaa kansallista Ammattiosaamisen päivää. Ihan vielä tätä juhlapäivää ei virallisista kalentereista löydy, mutta siihen suuntaan haluamme sitä kehittää. Haluamme tuolloin juhlistaa ammatillista opetusta ja ennen kaikkea meidän upeita opiskelijoitamme, tulevaisuuden tarvitsemia ammattilaisia.
Laita siis päivämäärä muistiin, seuraa somea ja anna itsekin somesormien laulaa. Ole monin tavoin mukana vaikuttamassa. Haastan myös työnantaja- ja työntekijäjärjestöt mukaan näkemään ja kertomaan positiivisia asioita ammatillisesta koulutuksesta. Hyvää näkyvyyttä ja kuuluvuutta kyllä tulee, kun yhteen ääneen huudellaan.
Ammattiopisto Luovin tieto- ja viestintäjohtaja, AMKEn viestintäverkoston työryhmän puheenjohtaja Susanna Kangas työn ulkopuolella: Vapaa-ajallani olen tanssikärpäsen purema lattari-intoilija, joka myös hiihtää, polkujuoksee, joogaa ja ahmii kesäisin dekkareita.
Susanna Kangas
Tieto- ja viestintäjohtaja, Ammattiopisto Luovi
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki