Inhimillisten resurssien johtamisen merkitys ammatillisen koulutuksen kuohuissa

02.12.2024

Kohti tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia” Ammatillinen koulutus elää murroksen aikaa, jossa haasteet ja mahdollisuudet kietoutuvat yhteen. Globalisaation, teknologian nopean kehityksen ja työmarkkinoiden muuttuvien tarpeiden keskellä inhimillisten resurssien johtaminen (HRM) nousee ratkaisevaan rooliin. Ratkaisukeskeinen HRM tarjoaa avaimet, joilla ammatilliset oppilaitokset voivat vastata näihin haasteisiin ja hyödyntää niiden tuomia mahdollisuuksia.

Ratkaisukeskeinen HRM muutoksen keskellä” Jatkuvat pedagogiset ja toiminnalliset muutokset vaativat oppilaitoksilta ketteryyttä ja mukautumiskykyä. HRM-strategioiden avulla voidaan luoda työympäristö, jossa henkilöstö kykenee reagoimaan nopeasti muuttuviin olosuhteisiin. Tämä edellyttää, että henkilöstöä kehitetään suunnitelmallisesti ja heidän osaamistaan hyödynnetään täysimääräisesti.

Henkilöstön kehittäminen ja motivointi” Henkilöstön kehittäminen on HRM:n ydintehtävä, joka vaikuttaa suoraan oppilaitoksen toiminnan laatuun. Koulutusten ja kehitysmahdollisuuksien tarjoaminen luo motivoivan työympäristön, jossa työntekijät voivat kehittyä ammatillisesti. Tämä ei ainoastaan paranna heidän suorituskykyään, vaan myös sitouttaa heidät organisaation tavoitteisiin.

Motivaation ylläpitämiseksi on tärkeää, että henkilöstön hyvinvoinnista huolehditaan kokonaisvaltaisesti. Työhyvinvointiin panostaminen vähentää henkilöstön vaihtuvuutta ja lisää heidän sitoutumistaan. Tämä on tärkeää ammatillisessa koulutuksessa, jossa motivoitunut ja osaava henkilökunta vaikuttaa merkittävästi opiskelijoiden oppimiskokemukseen sekä oppimisen ilon liekin syttymiseen.

Monimuotoinen ja innovatiivinen organisaatiokulttuuri” HRM:n tehtävänä on myös luoda ja vahvistaa organisaatiokulttuuria, joka edistää monimuotoisuutta, yhdessäohjautuvuutta ja innovatiivisuutta. Tällainen kulttuuri tukee luovuutta ja auttaa löytämään uusia ratkaisuja koulutuksen sekä oppimisen haasteisiin. Erityisesti koulutussektorilla on tärkeää, että henkilöstö kokee olevansa arvostettu ja että heidän äänensä kuullaan.

Jatkuva oppiminen ja elinikäinen kehittyminen” Nykymaailmassa työn ja koulutuksen välinen raja on hämärtynyt, ja ammattilaiset tarvitsevat jatkuvaa oppimista ja uusien taitojen kehittämistä. HRM:n näkökulmasta tämä tarkoittaa, että oppilaitosten tulisi tarjota joustavia ja ajankohtaisia koulutusmahdollisuuksia henkilöstölleen. Tällaiset mahdollisuudet lisäävät henkilöstön kiinnittymistä organisaatioon ja lisäävät oppimisen ilon liekin leviämistä myös henkilöstössä.

Yhteistyöllä kohti kestävää tulevaisuutta” Inhimillisten resurssien johtaminen on ammatillisen koulutuksen elinehto. Strateginen HRM vaikuttaa suoraan koulutuksen laatuun, henkilöstön hyvinvointiin ja opiskelijoiden oppimistuloksiin. Panostamalla ratkaisu- ja kehityskeskeiseen HRM:ään oppilaitokset sopeutuvat ketterämmin muuttuviin tarpeisiin ja hyödyntää henkilöstönsä täyden potentiaalin.

Kun inhimilliset resurssit ohjataan oikein, voimme yhdessä kohdata tulevaisuuden haasteet turvallisesti ja luoda kestävää tulevaisuutta. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa johtamisessa auttaa ammatillisia oppilaitoksia navigoimaan muutosten keskellä ja sytyttämään oppimisen innostusta sekä tulevaisuususkoa tuleville oppijoille.

Ihmisten sisäisen kasvun tukeminen on johtajuuden korkein kutsumus.”
— Harvey S. Firestone

Helsingin kaupungin ammatillisen koulutuksen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan päällikkö, Stadin Ammattiopiston rehtori, AMKEn Koulutuksen johtamisen verkoston puheenjohtaja Maria Sarkkinen työn ulkopuolella: Olen aina etsimässä uusia tapoja pitää aivoni virkeinä, joten aivojumppa eli opiskelu kuuluu säännöllisiin harrastuksiini. Rakastan myös uppoutua hyvään kirjaan, patikoida luonnon keskellä ja viettää aikaa koirani Lulun kanssa. Ruoanlaitto on suuri intohimoni, ja luon usein uusia makuelämyksiä keittiössäni, jonka olen nimennyt "MakujenTaivaaksi".

Keudan rehtori, AMKEn Koulutuksen johtamisen verkoston varapuheenjohtaja Anna Mari Leinonen työn ulkopuolella: : Työn vastapainona vietän rikasta aikaa lastenlasteni kanssa. Nautin yhdessäolosta perheen kanssa. Kaikkina vuoden aikoina aamulenkkeilen. Kesällä retkeilyautoilemme eri puolella Eurooppaa. Maastopyörät kulkevat mukana.

Kirjoittajat

Maria Sarkkinen
Ammatillisen koulutuksen päällikkö, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala, Helsingin kaupunki

Sarkkinen Maria

Anna Mari Leinonen
rehtori, Keuda

Leinonen Anna Mari

Yhteystiedot

Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry

Eteläranta 10
00130 Helsinki

toimisto@amke.fi