04.03.2024
Ammatillinen koulutus tarjoaa mahtavan tilaisuuden löytää ihan oma polku tulevaisuuden ammattiin. Se ei tosiaankaan ole pelkkä vaihtoehto lukiolle, vaan monipuolinen ja käytännönläheinen tie kohti työelämää ja omia unelmia.
Tässä linkki Vesterisen Teron matkasta näyttämöteknikoksi. Hänen polullaan harrastuksen kautta mahdollistui unelma-ammatti – nythän Vesterinen yhtyeineen täyttää keikoillaan stadioneita.
Monipuolisia mahdollisuuksia käytännönläheisesti
Ammatilliset oppilaitokset tarjoavat laajan valikoiman tutkintoja eri aloilla. Tutkintoja on tarjolla peräti 160, joten jokaiselle löytyy varmasti ala, jonne hakeutua, valmistua ammattiin ja sen jälkeen työllistyä ja tehdä itselle merkityksellistä työtä.
Nykyisin oppilaitoksissa on jatkuva haku, joten unelma-ammattiaan voi hakeutua opiskelemaan läpi vuoden. Eipä ollut moista silloin, kun itse olin nuori ja hakeuduin opiskelemaan ompelijaksi. Silloin ei myöskään ammatillista koulutusta suositeltu ensisijaisena hakukohteena, eikä ammatillisen eri aloja esitelty kovin aktiivisesti. Oletuksena oli, että jos peruskoulun todistuksen keskiarvo oli lähellä kahdeksaa, niin lukio oli se ainoa vaihtoehto. Onneksi (ja toivottavasti) nuo ajat ovat takanapäin.
Ammatillisesta koulutuksesta on tullut valtakunnallisesti lähes yhtä suosittu hakukohde kuin lukiosta, paikka paikoin jopa suositumpi. Jatko-opintokelpoisuus on varmaan se ensimmäinen taikasana – ammatillisesta voi yhtä lailla hakeutua korkeakouluopintoihin, jos niin haluaa. Toinen taikasanapari on varmaan työllistyminen ja palkka. Yle julkaisi juuri palkkakoneen, jossa tilastokeskuksen tietojen perusteella selviää, että ammatillisessa oppilaitoksessa opiskellut voi ansaita monilla aloilla korkeakoulutettuja paremmin. Toki se ei tarkoita, etteikö jatkokouluttautuminen kannattaisi – koulutus kannattaa aina. Vaihtoehtoja on monenlaisia ammatillisista lisäkoulutuksista korkeakouluopintoihin.
Ammatillisen koulutuksen yksi viehätys on käytännönläheisyys. Perustaidot ja -tiedot alasta opitaan oppilaitoksessa ja työelämään pääsee vahvistamaan taitojaan, kukin oman henkilökohtaisen suunnitelman mukaisesti ennemmin tai myöhemmin. Työelämässä oppiminen on myös muuttunut vuosien saatossa, nykyään koulutussopimusta ja oppisopimusta voidaan käyttää hyvin joustavasti vaihdellen. Tätä jo monta vuotta voimassa ollutta mahdollisuutta ei työelämä vielä täysin tunnista, joten tiedottaminen on paikallaan. Hyvänä käytäntönä on havaittu mm. aloittaa harjoittelu koulutussopimuksella ja vaihtaa oppisopimukseen, kun opiskelija on näyttänyt työpaikalla kykynsä. Molemmissa vaihtoehdoissa opiskelijan tukena on aina oppilaitoksen opettaja.
Mahdollisuudet kansainvälisiin työpaikalla oppimisen jaksoihin ovat lisääntyneet myös huomattavasti. Monella ammatillisella oppilaitoksella on laajoja verkostoja eurooppalaisten ja myös Euroopan ulkopuolisten maiden oppilaitosten kanssa. Erasmus+ ohjelman rahoituksella varmistetaan se, että ulkomaan harjoittelujaksoille on mahdollista lähteä ilman suuria säästöjä. Ohjelman puitteissa myös ammatillisten oppilaitosten henkilöstöllä on mahdollista päivittää osaamistaan tai kielitaitoaan ulkomailla. Mikä onkaan mahtavampaa, kuin päästä oppimaan ammattia ja toista kulttuuria paikan päälle! Tai jos ei ole mahdollista itse lähteä, niin voi olla aktiivisena toimijana vastaanottamassa ja järjestämässä ohjelmaa omaan oppilaitokseen tuleville kansainvälisille opiskelijoille.
Kilpailutoimintaa tosissaan tai vähän rennommin
Ammatillinen koulutus mahdollistaa opiskelijoiden osallistumisen joko oman alan ammattitaitokilpailuihin ja erilaisiin urheilu- tai kulttuurikilpailuihin. Taitaja-kisoissa mitataan osaamista, taitoja ja paineensietokykyä joka kevät. Tapahtuma on todellakin ammatillisen koulutuksen näyteikkuna ja toivon, että mahdollisimman moni pääsisi edes yhden kerran elämässään tutustumaan kisojen tunnelmaan. Eri aloilla on myös muita kilpailuja, sekä valtakunnallisia että kansainvälisiä.
SAKU ry järjestää jäsenyhteisönsä opiskelijoille (ja henkilökunnallekin) monenlaisia urheilukilpailuja ja turnauksia läpi vuoden ja haastaa henkilöstöä mitä erikoisimpiin kisasuorituksiin kunkin vuoden aikana. Oppilaitoksen oman hyvinvointisuunnitelman tukena Saku ry:n monet mahdollisuudet kannattaa hyödyntää.
SAKUstars-kulttuurikilpailut ovat ammatillisen koulutuksen opiskelijoille suunnattu valtakunnallinen kulttuuritapahtuma. Lajeja kulttuurikilpailuissa löytyy lukuisia ja suosittelen opiskelijoita osallistumaan ja haastamaan itsensä matalalla kynnyksellä. Kilpailuissa on olemassa myös henkilöstön sarja (etäosallistuminen) ja muistan nähneeni huikeita esityksiä.
Mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen ammatillisissa oppilaitoksissa on vielä vaikka mitä! Blogin sanaraja on täyttynyt jo aikaa sitten ja kertomatta on vielä mm. opiskelijakuntatoiminnan, digitaalisuuden sekä kestävän kehityksen monista ulottuvuuksista, yrittäjyyden erilaisista poluista sekä opettajien tärkeästä roolista opiskelijoiden tulevaisuuden rakentajina. Myös esimerkillisiä ja huimia onnistumistarinoita ammatillisen oppimisen poluilta ja valmistuneiden sijoittumisesta työelämään löytyy monia.
Haastankin teidät lukijat kertomaan näistä onnistumisista lähipiirinne ”epäilijöille” ja laajemminkin. Nostetaan yhdessä ammatillisen koulutuksen arvostusta.
Ammatillinen koulutus on polku kohti unelmia!
OAJ:n erityisasiantuntija Eira ”Emmi” Bani työn ulkopuolella: hikoilee lentisturnauksissa ja välillä tuomaroi matseja, ompelee omaksi ja joskus toistenkin iloksi sekä yrittää opetella aina jotain uutta.
Eira Bani
erityisasiantuntija, OAJ
Ammattiosaamisen kehittämisyhtiö AMKE Oy Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki